Amos Anderson liittyy omaan nuoruushistoriaani merkittävällä tavalla. Hänen omalla nimellään on Helsingin Yrjönkadulla taidemuseo, jonka ohitse kuljin koulumatkallani. Museossa tuli vierailtua usein, koska sinne oli helppoa mennä. Myös koulun kanssa teimme sinne vierailuja. Yrjönkadun talo oli alun perin painotalona, jossa myös kuuluisa liikemies, lehdenkustantaja ja kansanedustaja itse asui. Myöhemmin talon alakerroksiin perustettiin taidemuseo. Opin arvostamaan Amos Andersonia hänen taiteen edistämiseen tekemiensä lahjoitusten vuoksi.

Vierailimme kesälomalla vaimoni kanssa ensimmäistä kertaa Amos Andersonin kartanossa Söderlångvikissä, joka sijaitsee Kemiönsaarella. Amos Anderson osti talon vuonna 1927, minkä jälkeen hän kunnosti kartanon ja rakennutti siihen toisen kerroksen vuosina 1934-35. Talo on merkittävä nähtävyys niin ympäröivän puutarhan kuin myös sen historiallisen ulottuvuuden näkökulmasta. Talosta avautuu upea näköala läheiselle merenlahdelle.

Talo toimii museona, jossa on tunnettujen suomalaisten kuvataiteilijoiden teoksia. Museo sisältää myös valokuvanäyttelyn Amos Andersonin henkilöhistoriasta. Historialliset valokuvat osoittavat, miten merkittävä henkilö hän oli lukuisten yhteiskunnallisten yhteyksiensä sekä tekemiensä mittavien lahjoitusten vuoksi niin taiteen, taidehistorian kuin myös tunnettujen kirkkorakennusrestaurointien rahoittajana. Muun muassa Turun tuomiokirkon kunnostamiseen Amos osallistui henkilökohtaisesti.

Historiallinen rakennus sekä siihen liittyvä palvelukokonaisuus Söderlångvikissa, Kemiönsaarella oli hyvin mieluisa kohde tutustumiselle. Valokuvien ja talossa olevien taideteosten välityksellä syntyi elämys, joka jäi vaikuttamaan omaan mieleeni johtuen myös omista nuoruusmuistoistani. Kartano viestitti monella tavalla Amoksen henkilöhistoriaa niin taiteen ystävänä kuin myös hyväntekijänä.

Hänen tuttavapiirissään oli paljon eri alojen taiteen edustajia, mukaan lukien tunnettuja näyttelijöitä. Myös kirkon keskeisiä vaikuttajia Amos tunsi henkilökohtaisesti. Monen taiteilijan valokuva on talossa esillä. Taidemuseon sisällön laatijat ovat onnistuneet välittämään niin talon sisustuksella kuin taideteoksilla tunnelman, joka toi esille keskeisiä asioita Suomen 1900-luvun kehitysvaiheista ja kulttuurielämästä.

Päärakennuksessa oli tämän vuoden näyttelyssä erityisesti Anita Snellmanin teoksia. Paljon muittenkin tunnettujen taidemaalareiden teoksia oli museossa esillä. Talossa vieraileminen loi myös aivan erityisellä tavalla intiimin kokemuksen. Lähes kaikki huoneet olivat avoimia aina vierashuoneita ja makuuhuoneita myöten. Talon sisustus kertoi kauniilla tavalla Amoksen henkilökohtaisista arvostuksista.

Itseeni teki vaikutuksen hengellinen vakaumus, joka nousi talon esineistöstä. Siihen liittyen vaikutuin myös herkistä ja hienostuneista eroottisista teoksista, joita oli sopivasti esillä. Teosten äärelle pysähtyminen kosketti sisäisesti ja loi terapeuttista tunnelmaa. Oli tärkeää saada loman keskelle tunnekokemus Turun saariston keskellä sijaitsevista taidehelmistä. Tunnekokemus liitti sisimpäni myös omiin nuoruudenmuistoihini, joihin tuntui hyvältä palata taideteosten välityksellä.